Байк Репорт: С колела и боровинки на Осогово

17.10.2017

От известно време имахме идеята да посетим Осоговската планина, но този път с колела. Някои от вас я познават много добре от зимата и страхотния Фън парк там. Освен чудесните зимни условия, Осоговската планина предлага разнообразни вело маршрути. Както за начинаещи, така и за по-напреднали. Получихме чудесна покана за Бери Байк уикенд от приятелите ни от Травентурия и разбира се и Павката Козарски, като наш гид. Идеята беше да покараме колела, след което да присъстваме на лекция в хотел Трите Буки, където Сашо от Травентурия и Петко Цветков от БФБ щяха да ни ракажат за чудните видове, които могат да се срещнат в района. Също така и какво означава, че Осогово е част от Европейския Зелен пояс.

Имахме удоволствоето да караме по маршрути направени и описани в рамките на проект „Устойчиво бъдеще за хората и природата в Осогово“, изпълняван от ЕвроНатур, Българска фондация Биоразнообразие и Македонско екологично дружество.

Ако пък все още не сте се запознали с веломаршрутите в Осогово, може да намерите изчерпателна информация в сайта на MTB-BG.

В ранните съботни зори направихме сборен пунк на стадион Васил Левски. Там ни чакаше раннобудния Павка, който с големи букви искам да отбележа, НИ ИЗТЪРПЯ през цялото време на кикотене, шегички и помрънкване. Благодарим ти Павка!

След като вече бяхме в пълен състав, натоварихме багажите и колелата. За транспортa се бяха погрижили приятелите ни от Травентурия. Преговорихме накратко програмата за деня, след което си направихме една чудесна обща снимка преди тръгване.

Потегляне и парти в буса на Павката

Никой от нас не беше карал колело на Осогово досега. Пътуването беше шумно и весело, а буса на Павката беше "брандиран" с известен брой Бери стикери. Той мисля, че остана доста доволен! И така неусетно след много шегички и песни, пристигнахме в Кюстендил, където имахме среща за разпределяне на екипировка, колела и хора. Освежихме се с местни храни и напитки и нямахме търпение да скочим на колелата.

Оглеждаме колелата и подготвяме снимачната техника

Потеглихме посока “Трите буки”, местност в западния дял на планина Осогово. Есента ни посрещна с невероятни Осоговски гледки. Местността е посещаван туристически обект и се намира съвсем близо до Кюстендил. На около 22 км. Най-високият връх там е Руен (2251м). През него минава границата ни с Република Македония. Той е сред 100-те национални туристически обекта.

Няколко км след “Трите буки”, паркирахме колите и започнахме да разтоварваме. Направихме кратка проверка на колелата и екипировката. Разтегнахме хубаво ръцете и краката, защото ни чакаше 20км. приключение из Осоговските пътеки. Маршрута, които беше избрал Павката, беше наистина приятен с лека денивелация и игриви спускания. Пътеката беше подходяща, както за начинаещи, каквито имаше в групата, така и за по-напреднали. Идеята беше да загреем с леко крос кънтри, след което да направим няколко спускания по част от DH трасето.

Още малко...

Иии тръгнахме :)

Групата потегли и успешно изминахме първите км. Момичетата се забавляваха страхотно. Да отбележа, че този път имахме и силно мъжко присъствие в групата :) Надяваме се да сме били полезни в съветите си и всички да са останали доволни.

Карахме през чудесни есенни "тунели", дори си намерихме кална локва за игра

В края на приключението успяхме по "женски" да объркаме плановете на Павката и да тръгнем по асфалта към Кюстендил. Но след толкова много сладки приказки и чудни гледки, малко се разсеяхме. Павката и баща му, (на който също много му благодарим) ни спасиха и ни качиха отново към хотел “Трите буки”. Там имахме заслужена почивка и хапнахме вкусотиики. След което, Сашо Дуцов от Травентурия и Петко Цветков от Българска Фондация Биоразнообразие ни направиха кратка презентация за местните животники и научихме доста интересни неща за Осогово.

Отпочинали и с нови сили, част от нас се екипираха за така очакваното "спускане". Павката ни направи инструктаж, обещахме да се пазим, но и да се забавляваме на макс! Пътеката по която тръгнахме беше страхотна. Обратно на очакванията ни не беше толкова страшна.

Съни и Pulse QRS в очаквано добра комбинация

Карането в гората беше бързо и много забавно. От тук от там се чуваха възгласи на радост! Към средата на трасето се озовахме на асфалта, по който се бяхме качили с колите. След него имаше няколко скока, на които Павката ни показа "как се правят нещата" и буквално ги прелетя.

Павката ни показа как се лети!

Ние също се прeстрашихме и успяхме да скочим няколко пъти. Беше си крачка напред и в скачането и в падането :) Успяхме да засненем доста добри кадри и малко съжалихме, че трябва да продължим надолу, защото времето напредваше, както и тъмнината.

Едно, две, три...хоп

Събрахме се и продължихме. Направихме много добро ендуро, някои от новодшлите момичета се справиха завидно добре, като за първо спускане. Точно в последните слънчеви лъчи успяхме да пристигнем в Кюстендил, Павката пък спука и гума, но това не попречи да се изтъркаля умело до долу.

Вече беше тъмно, умората  се появи, но всички бяха много екзалтирани. Типично в Бери стил имаше изнанади и много смях. Важното е че всички бяхме здрави (с малки наранявания), доволни и определено искахме да останем за още каране. Осоговските пътеки, а и цялата метност станаха любима Бери дестинация. Няма как да разкажем за всичките емоции, които изживяхме през този ден, но едно е сигурно, че ще се върнем! Павката ни обеща догодина да ни покаже още маршрути и скрити пътеки. Осоговската планина предлага за всекиго по нещо. Независимо дали сте там, за да карате колело, да покорявате връх или просто да се любувате на прекрасната природа.

Благодарим!

Още веднъж благодарим на Травентурия, на MTB-BG за GPS трака, на хотел "Трите Буки" за вкусната храна и гостоприемство, на Павката, че беше страхотен гид, на Сашо за историите с мечки и вълци, на Иван от Dices & dots и Бери Алекс за прекрасните кадри! Благодарим и на Осогово, че ни разкри красивата си природа и разбира се на всички смели момичета и момчета, които ни се довериха и приключенстваха с нас!

Всички снимки от събитието може да намерите съвсем скоро тук:

Текст: Димана

Снимки: Dices & dotsAlexandra Nenkova (Sandre)